Trening relaksacyjny Jacobsona to technika ćwiczeń, opracowana w latach 30stych przez Edmunda Jacobsona. Głównym założeniem treningu jest to, że odprężenie psychiczne powinno wynikać z faktu odprężenia fizycznego. Jacobson stworzył progresywną metodę relaksacji mięśni, dzięki której możemy nauczyć się panować nad stresem, a także doznawać stanów głębokiego odprężenia.

Stres a napięcie mięśni

Wysoki poziom naprężenia mięśni może być skutkiem długotrwałego stresu i o tym właśnie chce nas przekonać w swojej metodzie Jacobson. Jeśli napinamy i rozluźniamy nasze mięśnie w pełni świadomie likwidujemy napięcie, panujemy nad ciałem i uspokajamy się a co więcej redukujemy nawet lęk. Metoda relaksacyjna jest również doskonałym narzędziem, które pozwoli nam poprawnie odczytywać sygnały płynące z naszego ciała. Jeśli systematycznie je wykonujemy eliminujemy napięcia a także uczymy się słuchać naszego całego organizmu.

Korzyści płynące z treningu relaksacyjnego Jacobsona

Trening relaksacyjny Jacobsona niesie ze sobą ogromną ilość korzyści. Przede wszystkim następuje:

  • Redukcja objawów lękowych
  • Zyskujemy do siebie większe zaufanie
  • Zmniejszamy nadciśnienie
  • Poprawiamy pracę serca
  • Wpływamy na pracę jelit oraz żołądka
  • Wzmacniamy kontrolę nad całym naszym ciałem

Na czym polega trening?

Trening relaksacyjny Jacobsona polega na wykonywaniu określonych ruchów nogami, rękami, twarzą i całym tułowiem. Dzięki takim ruchom możemy napinać i rozluźniać wszystkie grupy mięśni i czerpać wrażenia wyuczenia relaksacyjnych nawyków. Dzięki tej metodzie możemy nauczyć się w szybki sposób relaksacji, a tym samym radzić sobie z codziennym, trudnym do uniknięcia stresem.

Trening pozwala nam nie tylko nauczyć się kontroli mięśni, które pozostają pod kontrolą naszej świadomości, ale także te, których do tej pory nie mogliśmy kontrolować. Tym samym zyskamy świadomość nad pracą mięśni serca, mięśni brzucha, czy też mięśni trzewnych.

Kolejnym, wyższym etapem owej metody jest relaksacja zróżnicowana. Polega ona na tym, że jedna grupa mięśni jest napięta zaś inna rozluźniona.

Jak nauczyć się relaksacji?

Nawyku rozluźniania mięśni, czyli relaksacji nauczyć się możemy stopniowo. W pierwszej kolejności musimy nauczyć się zmniejszać napięcie, jakie istnieje w grupie mięśni, a tym samym nie zapominać o ich rozluźnianiu. W pierwszej kolejności należy wykonywać serie systematyczne a później włączyć umiejętność automatycznego odprężania mięśni. Dzięki temu nie tylko unikniemy stresu, ale też poprawimy swoje samopoczucie.