Stres dopada nas każdego dnia. Nieprzewidziana sytuacja w pracy, kaprysy szefa, niezapowiedziany sprawdzian w szkole, problemy w domu. Takie sytuacje sprawiają, że twoje hormony szaleją a już na pewno podnosi się poziom adrenaliny. Co dzieje się w organizmie? Jak radzić sobie ze stresowymi sytuacjami?

Hormony w czasie stresu

Kiedy jesteś spokojny, pracuje przednia część mózgu. To ona odpowiada za koncentracje, racjonalne myślenie, pamięć. W sytuacji stresowej hormony blokują ową część mózgu i nie radzisz sobie nawet z najbardziej prozaicznymi czynnościami. W sytuacji stresowej przegrywa nie tylko mózg, ale także inne organy.

Płuca które w skutek gwałtowniejszego oddychania zaczynają przyjmować większą ilość tlenu, zaś śledziona produkuje nadmierne ilości białych i czerwonych krwinek. Przepływ krwi w ciele wzrasta nawet o 400%, mięśnie stają się sztywne.

Nie należy zapominać, że błyskawicznie reagujące na stres hormony blokują również funkcje układu odpornościowego. Dzięki temu organizm może radzić sobie z obrażeniami miejsc, jakimi są szpik kostny, węzły chłonne, skóra.

Rola adrenaliny w stresie

Najbardziej niebezpiecznym elementem, który wyzwala się w czasie stresu jest adrenalina. Oczywiście niekiedy jest ona pomocna, ponieważ sprawia, że szybciej się ruszamy, wykazujemy większą siłą. Niestety w sytuacjach skrajnie stresowych adrenalina może być niebezpieczna dla organizmu a nawet życia.

Hormon ten sprawia, że krew staje się lekka. Jeśli w organizmie są złogi i toksyny, w niemalże kilka chwil mogą stworzyć skrzep, zaś on zacznie wędrować po organizmie. Jeśli trafi do obszaru, który cechuje się mniejszą przepustowością wówczas krew ani tlen nie mogą być transportowane. W takim przypadku bardzo często dochodzi do wylewu.

Jak rodzić sobie ze stresem?

Stres nie zawsze jest zły. Niekiedy może nawet pozytywnie wpływać na nasze zdrowie. Jednakże kiedy nagminnie w życiu pojawiają się denerwujące sytuacje, szybko odczuwamy skutki nadmiernego zestresowania. Są to:

  • nieprzespane noce,
  • nadkwasota,
  • częsty ból głowy,
  • zmęczenie

Stres można zlikwidować, bądź też chociaż po części go złagodzić. Warto regularnie wykonywać ćwiczenia, które rozluźnią ciało i oczyszczą umysł. Co więcej zawsze w sytuacjach stresowych staraj się wziąć kilka głębokich oddechów. Rozluźnisz się i podejdziesz do problemu z większym dystansem. Prawidłowe radzenie sobie ze stresem wymaga również silnego i prawidłowo funkcjonującego organizmu. Warto, aby był wypoczęte, dlatego na sen poświęcaj przynajmniej osiem godzin dziennie.