Zacznijmy od wyjaśnienia, czym są biegi przeszkodowe, zwane też biegami surwiwalowymi, lub OCR, od angielskiego skrótu obstacle course racing (w dosłownym tłumaczeniu tor wyścigowy z przeszkodami). Bieg przeszkodowy to rodzaj biegu przełajowego, podczas którego zawodnicy mają do pokonania szereg przeszkód naturalnych i sztucznych, wymagających niekiedy bardzo dużej wytrzymałości i kondycji fizycznej.

Trenuj bieganie

Po pierwsze – dużo biegaj. Kontroluj czas, zapisuj postępy i stawiaj sobie cele. Trenuj nie tylko na płaskich trasach miejskich, ale także w terenie. Ćwicz podbiegi pod górkę, przemieszczanie się po grząskim gruncie oraz biegi z dodatkowym obciążeniem. Biegi OCR odbywają się praktycznie przez cały rok, dlatego bądź gotowy na różne warunki atmosferyczne. Sprawdzaj jakie ubrania zapewniają Ci komfort termiczny, jakie buty najlepiej sprawdzają się w danym terenie. Nie unikaj treningu podczas deszczu. Dbaj o prawidłowe nawodnienie organizmu, szczególnie wtedy, gdy na dworze jest ciepło.

Ćwicz wspinaczkę

Wiele przeszkód na biegach surwiwalowych to wysokie pionowe ściany, które trzeba przeskoczyć. Dlatego tak ważne jest doskonalenie umiejętności wspinania się. W plan treningów warto wpisać ćwiczenia na ściance wspinaczkowej lub w warunkach górskich.

Wzmacniaj mięśnie kończyn górnych

Na trasach nie brakuje przeszkód wymagających utrzymania się na wiszących na linach kółkach gimnastycznych, lub czołgania się pod nisko zawieszonymi siatkami czy drążkami. Dlatego silne ręce to podstawa. Wykonuj ćwiczenia siłowe z obciążeniem, korzystaj z drążka, elastycznych taśm i hantli.

Oswój się z wodą

Podczas niektórych tras konieczne jest przebrnięcie przez zbiornik z wodą. Jeżeli pływanie nie jest Twoją mocną stroną, spróbuj chociaż w minimalnym stopniu przełamać lęk. Pływanie to sport, który pozwala wzmacniać wszystkie partie mięśni i uczy koordynowania ruchów ciała z oddechem. Będąc na basenie sprawdź jak długo jesteś w stanie wytrzymać pod wodą, czy umiesz otworzyć oczy bez okularków oraz jak radzisz sobie ze skokami do wody.

Dbaj o odporność

Udział w biegu przeszkodowym wymaga przede wszystkim dobrej kondycji, ale niezbędnym elementem jest także dobry stan zdrowia w momencie startu. Co więcej, unikając infekcji, unikamy ,,przestojów” z treningami. Warto się dobrze wysypiać, stosować zbilansowaną dietę odpowiadającą zwiększonym potrzebom organizmu w trakcie intensywnych treningów, dbać o odpowiednią podaż witamin i składników mineralnych oraz o właściwe nawodnienie organizmu. Po każdym treningu należy dać sobie czas na regenerację, aby unikać przeciążania układu ruchu.

Gdy doznamy urazu…

Nie należy za wszelką cenę kontynuować ćwiczeń – może to pogłębić kontuzję i uniemożliwić treningi na długi czas. W przypadku ostrego bólu po urazie można zastosować lek przeciwbólowy i przeciwzapalny zawierający np. deksketoprofen w formie granulatu do sporządzania roztworu doustnego. Zaczyna działać szybko i można go stosować niezależnie od posiłku. Przed zastosowaniem jakiegokolwiek leku warto jednak skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Na bolące miejsca  zaleca się stosowanie chłodnych okładów. W przypadku obrzęku, uszkodzoną kończynę warto utrzymywać nieco ponad poziomem serca, co zmniejszy obrzęk stawu. Niekiedy kontuzja stawu skokowego prowadzi do uszkodzenia mięśni i kości. Jest to uraz wymagający konsultacji lekarskiej.