Poród, to w każdej sytuacji ogromnie fizyczne wyzwanie dla każdej kobiety, niezależnie, czy jest on naturalny, czy odbywa się poprzez cesarskie cięcie. Nie mniej jednak wiele kobiet, zwłaszcza tych ceniących aktywność fizyczną zadaje pytanie, czy i kiedy można zacząć aktywność fizyczną po porodzie. W związku z tym postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się wszystkim wątpliwościom na temat aktywności fizycznej świeżo upieczonych mam.

Jak najbardziej wskazane

Zacznijmy jednak od kluczowego pytania, mianowicie, czy aktywność fizyczna po porodzie jest wskazana. Otóż jak najbardziej jest. I tu nie tylko chodzi o możliwie jak najszybszy powrót ciała do kondycji sprzed porodu, ale i komfort psychiczny, gdzie nie od dziś wiadomo, że ruch podnosi poziom serotoniny w organizmie. Zatem świeżo upieczona mama tym samym powraca nie tylko do równowagi fizycznej, ale i psychicznej.

Kiedy zacząć?

Aktywność fizyczna po porodzie - czy jest wskazana?To zależy od samego porodu. Przy naturalnym porodzie bez komplikacji proste ćwiczenia można rozpocząć już na drugi dzień. W przypadku cesarskiego cięcia jednak z aktywnością fizyczna powinno zaczekać się minimum tydzień. Oczywiście jeżeli w czasie porodu są jakiekolwiek komplikacje, to rozpoczęcie aktywności fizycznej należy wcześniej skonsultować z lekarzem podobnie jak w innych okolicznościach. Niezależnie jednak od okoliczności należy pamiętać o tym, by podchodzić do tematu stopniowo, tak, by nie przeciążyć organizmu.

Jak ćwiczyć?

Czyli tym samym odpowiemy sobie na pytanie jakie ćwiczenia są wskazane w czasie ciąży. Ćwiczenie o którym warto wspomnieć, to ćwiczenie kegla. W tym wypadku chodzi o napinanie mięśni pochwy, chodzi o to, by napinać jej mięśnie tak jakby chciało się je powstrzymać przed oddawaniem moczu. Kolejnym sprawdzonym sposobem jest oczywiście basen. Jak wiemy pływanie, to sprawdzona forma aktywności fizycznej nie tylko dla ludzi w każdym wieku, ale i doskonała forma odnowy ciała, to też właśnie zajęcia w wodzie są tak często polecane jako forma rehabilitacji. Nic więc dziwnego, że zajęcia w basenie, to też idealna opcja dla świeżo upieczonych mam.

Od zawsze niezawodnym sposobem zdrowego ruchu jest spacer na świeżym powietrzy, który nie tylko ma wpływ na mięśnie pleców, ale i przede wszystkim dotlenia cały organizm.

Ćwiczenia z dzieckiem?

Aktualnie przez wielu praktykowane. W jaki sposób? Są to zazwyczaj zajęcia pilates rozbudowane o dodatkowy element dzięki którym mama może ćwiczyć razem z maleństwem. W praktyce ten dodatkowy element, to masaż dziecka. Tym samym realizują się trzy istotne czynniki. Po pierwsze mama zyskuje aktywność fizyczną, po drugie maluch poznaje pierwsze zasady zdrowego ruchu, a po trzecie zacieśnia się więzi pomiędzy mamą a dzieckiem.

Co więcej dziś produkuje się również wózki dziecięce, które służą do tego, by młoda mama mogła bezpiecznie biegać wraz z niemowlakiem nie musząc bać się o jego ogólne bezpieczeństwo, gdzie tu warto wspomnieć, że sam wózek wygląda jak zwykła spacerówka posiadająca dodatkową budkę, która to bezpieczeństwo zapewnia.