Każdy człowiek potrzebuje odpowiedniej ilości snu, oraz regeneracji, by prawidłowo funkcjonować. Bez odpowiedniej ilości wypoczynku możemy zacząć odczuwać takie objawy jak bóle głowy, dekoncentracja, czy ogólne osłabienie. Wśród szczególnej grupy ludzi należy jednak zwrócić uwagę na sportowców. Ich zawód, to przede wszystkim litry potu wylane na kilkugodzinnych treningach. Każdy sportowiec potwierdza, że jednym z kluczy do sukcesu jest zachowanie odpowiedniego balansu między wysiłkiem, a regeneracją. W związku z tym postanowiliśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Odpowiednia dieta

To jedna z najważniejszych podstaw. Pytanie jakie składniki powinny znaleźć się w diecie każdego sportowca? Przede wszystkim należy wspomnieć o białku. Jak wiemy jest on podstawowym budulcem nie tylko naszych kości, ale i mięśni. Jego największą zawartość można znaleźć między innymi w jajkach, serach, jogurtach naturalnych, czy mięsie (szczególnie gotowanym). A skoro o gotowaniu mowa, to tu warto wspomnieć, że trzeba zwrócić uwagę nie tylko na same dania, ale i sposób ich przygotowania. Ponieważ jednym ze składników, których należy unikać są tłuszcze powinno się zrezygnować z mięsa smażonego, a jeśli już, to kostkę masła, lepiej zamienić na łyżkę oliwy. Jeśli chodzi o dania na ciepło, to im więcej potraw gotowanych, tym lepiej. Oprócz tego ważne, aby w Twoim jadłospisie znalazło się jak najwięcej warzyw i owoców.

Wracając jednak do samego białka, to choć nie powinno go zabraknąć, ważne, by ograniczyć go w przypadku ostatniego posiłku. Zamiast tego warto sięgnąć po produkty zwierające węglowodany, oraz błonnik (kasza, płatki zbożowe, owsiane, czy pieczywo pełnoziarniste), Unikać natomiast należy również kolorowych, gazowanych napojów i słodko – słonych przekąsek.

Jeśli chodzi o godziny posiłków, to po treningu należy zjeść nie później, niż w ciągu 15 minut, ostatni posiłek natomiast powinien być minimum na 2 godziny przed snem.

Zrelaksuj swoje ciało

Chociażby poprzez ciepłą kąpiel. Nie bez kozery użyliśmy słowa ciepłą, gdyż należy zadbać o to, aby woda nie była zbyt gorąca. W związku z tym niewskazane jest również, aby sportowcy zaraz po treningu udawali się do sauny. Po ćwiczeniach natomiast warto zafundować sobie choć krótki masaż w celu rozprężenia napiętych po treningu mięśni.

A co ze snem?

Bo pytanie ile powinien przespać przeciętny sportowiec, by jak najlepiej się zregenerować? Czy faktycznie musi to być statystyczne 8 godzin? W przypadku zdrowego snu jak się okazuje jest ważna zarówno jego ilość w danym momencie, jak i regularność. Polecamy poduszki ortopedyczne do poprawy jakości snu. Oczywiście najlepsze jest przespanie wspomnianych 8 godzin, ewentualne braki snu można jednak uzupełniać w ciągu dnia, ważne jednak, aby wspomniane uzupełnianie było regularne, tak, aby Twoje ciało wskoczyło w pewnego rodzaju rytm określający czas treningu, jak i regeneracji. Najgorsze dla organizmu jest również tak zwanego jego przespania. Co to oznacza? Gdy po nieprzespanej nocy postanawiamy nadrobić ilość godzin, wtedy może pojawić się uczucie otępienia, co zmniejsza wydajność w czasie treningu.