Ciągły pośpiech oraz pogoń za karierą w XXI wieku sprawiły, że wielu z nas nie ma czasu na podstawowe rzeczy. Jedną z tak podstawowych oraz w wielu przypadkach bagatelizowanych aspektów naszego funkcjonowania jest sen. Uśredniając wartości godzinowe, człowiek potrzebuje od 7 do nawet 9h snu na dobę. Rzeczywistość pokazuje, że wielu ludzi poświęca o wiele mniej czasu bo nawet 3-5h. Wielu ludzi znajduje swe ukojenie – kofeina. Jej podstawowym i najbardziej popularnym źródłem jest oczywiście kawa. Swoistym substytutem kawy jest zielona herbata. Poświęćmy zatem kilka chwil tematyce z nią związanej.

Zielona herbata – wyższość składu.

Skład zielonej herbaty zależy od wielu czynników – począwszy od jej pochodzenia, kończąc na sposobie jej zaparzania. Niezależnie od powyższych, badania pokazują, iż zielona herbata zawiera podobne lub większe wartości kofeiny w sporządzonym naparze. Kofeina, a raczej teina zawiera związki, które lepiej pokonują barierę krew – mózg, np. teaninę. W praktyce oznacza to tyle, co efektywniejsze pobudzenie oraz zniesienie uczucia znużenia.

Zielona herbata zawiera przeciwutleniacze, które pozwalają na walkę z wolnymi rodnikami, a nawet profilaktykę przeciwnowotworową. Zaznaczam, że zielona herbata nie należy do kategorii „złotych leków”. Jej spożycie to bardzo dobry rodzaj profilaktyki oraz prozdrowotnego działania na nasze ciało. Nie należy zapominać o tym, że spożycie zielonej herbaty prowadzi do efektywniejszego zarządzania insuliną, poprawiając wrażliwość insulinową. To przydatne w profilaktyce oraz leczeniu cukrzycy typu 2.

Należy zwrócić uwagę na wysokie spożycie zielonej herbaty w niektórych regionach świata, a co za tym idzie – pozytywne tego skutki dla naszego zdrowia. Jak się okazuje, wysokie spożycie zielonej herbaty w niektórych regionach Azji skutkuje tym, że choroby sercowo – naczyniowe występują tam bardzo rzadko. Zielona herbata prowadzi do bardziej efektywnego zarządzania gospodarką lipidową. Wysoka zawartość polifenoli oraz antyoksydantów to główny atut zielonej herbaty, w stosunku do np. kawy.

Podsumowanie.

Czy zatem należy całkowicie zrezygnować z kawy na rzecz zielonej herbaty? Oczywiście, że nie. Artykuł ten powstał w celu pokazania wielu zalet spożycia zielonej herbaty. Warto się zatem zastanowić, czy nie lepiej sięgnąć po napar z zielonej zamiast kolejnej kawy?…