Soja to roślina strączkowa, która zawiera składniki odżywcze niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Najbardziej pożądany z nich to pokłady białka dobrej jakości. Białko sojowe jest niemal tak samo wartościowe jak białko pochodzenia zwierzęcego. Soja jest bardzo łatwa w przetwarzaniu w potrawy podobne pod względem wyglądu i smaku do ich mięsnych pierwowzorów.

Produkty sojowe

Niektórzy naukowcy twierdzą nawet, że produkty sojowe są lepsze pod względem zawartości białka od mięsa zwierzęcego, gdyż jedzenie soi jest w stanie lepiej uchronić nas przed osteoporozą, gdyż nie powoduje wydalania wraz z moczem wapnia w takiej ilości jak czyni to białko zwierzęce. Soja jest też źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów i witamin z grupy B, które pozytywnie wpływają na układ nerwowy. Roślina ta jest bogata w przeciwutleniacze, dzięki czemu świetnie chroni przed chorobami serca i miażdżycą. Soja jest też orężem w walce z przekwitaniem, a raczej z jego symptomami. Regularne sięganie po produkty sojowe sprawia, że rzadziej dopadają nas takie symptomy jak zimne poty, uderzenia gorąca, nerwowość czy nadwrażliwość. Dzieje się tak, ponieważ soja zawiera składniki regulujące gospodarkę hormonalną. Składniki soi hamują też rozrost komórek rakowych. Mleko sojowe jest stosowane również jako alternatywa dla dzieci, które wykazują uczulenie na mleko krowie. Nie zwiera ono laktozy, jest wzbogacane wapniem i dosładzane tylko naturalnymi substancjami.

Soja jest powszechnie używana w kuchni. Jest to smaczna roślina strączkowa, dzięki czemu świetnie nadaje się do potraw jarskich, duszonych, wszelkiego rodzaju zup i sałatek. Swoją popularność zawdzięcza nie tylko smakowi, ale również łatwemu jej przygotowaniu oraz powszechnej dostępności jak i przeciętnej cenie. W sklepach możemy nabyć gotowe potrawy sojowe przeznaczone do podgrzania. Najbardziej popularne są kotlety sojowe, które można przygotować niemalże na sto różnych sposobów w zależności od preferencji i czasu.