Bardzo wiele osób zaczynających swoją przygodę z budowaniem masy mięśniowej ma problem z brakiem niektórych informacji. Główną z nich jest zawsze stosowanie odżywek proteinowych, czyli białek wspomagających rozbudowę naszej masy mięśniowej oraz spalanie tłuszczu. Warto stosować takie odżywki zarówno przed, jak i po treningu, jednakże w nieco innych proporcjach. Trzeba też rozróżnić indywidualny sportowy tryb danej osoby, gdyż jeżeli będzie ona podnosić ciężary, to jej zapotrzebowanie na białko będzie dwa razy większe niż osoby, które nie trenuje regularnie.

Białko w codziennej diecie

Dawkowanie białka powinno zostać odpowiednio rozplanowane z uwzględnieniem dziennego rozkładu posiłków. Dodatkowa porcja tej substancji powinna zostać przyjęta pół godziny przed treningiem oraz pół godziny po jego zakończeniu. Dlaczego? Przyjęcie białka przed treningiem odżywia mięśnie, dzięki czemu zapobiega skutkom katabolicznym, których absolutnie nie pożądamy w tej sytuacji. Przekłada się to oczywiście na zwiększenie samej efektywności budowania masy mięśniowej.

Odżywki białkowe

Odpowiednia supementacja białek przed wysiłkiem fizycznym sprawdza się zwłaszcza wtedy, kiedy stosujemy dietę ubogą w węglowodany. Po przyjęciu białka serwatkowego przed ćwiczeniami spowoduje zwiększenie spalania tłuszczu. Jest to efekt, który bardzo dobrze utrzymuje się podczas ćwiczeń interwałowych oraz wytrzymałościowych. Białko serwatkowe zażyte przed ćwiczeniami pobudzi spalanie kalorii nawet do 24 godzin po zakończeniu treningu. Jak już zostało wspomniane, odpowiednia ilość białka powinna się znaleźć również w przekąsce spożywanej po treningu. Dzięki temu do naszych mięśni trafią aminokwasy, które są absolutnie niezbędne w procesie regeneracji.

Zapotrzebowanie energetyczne organizmu

Zalecane jest, aby od 10 do 35 procent dziennego zapotrzebowania na energię pochodziło właśnie z białka. Trzeba oczywiście pamiętać, że głównym źródłem białka powinna być zrównoważona dieta, zaś suplementy stosujemy tylko i wyłącznie po to, aby uzupełnić jej ewentualne niedobory. Odżywki i suplementy nigdy nie powinny być stosowane jako zamiennik codziennej diety, lecz tylko i wyłącznie w formie uzupełniającej.