Suplementy na dobre zagościły w życiu niemal każdego sportowca. Z uwagi na wysoką dostępność oraz szeroki wachlarz produktów na rynku, niezależnie od uprawianej dyscypliny sportu, każdy znajdzie coś dostosowanego do własnych potrzeb. W tym artykule, postaram się Wam przybliżyć podstawowe informacje na temat jednego z najczęściej stosowanych suplementów, a mianowicie BCAA.

BCAA (z ang. branched chain amino acid), to aminokwasy rozgałęzione czyli kompleks aminokwasów egzogennych, w których skład wchodzi L-Leucyna, L-Izoleucyna oraz L-Walina. Z uwagi na fakt, iż metabolizm powyższych aminokwasów odbywa się w mięśniach, odgrywa to sporą rolę w aspekcie regeneracji mięśniowej. Regularne stosowanie BCAA wspomaga regenerację po treningową, wpływając na syntezę białek.

BCAA wykazuje również działanie antykataboliczne, co jest niewątpliwym atutem w przypadku osób trenujących sporty sylwetkowe, albowiem zapobiega rozkładowi wypracowanej tkanki mięśniowej. Suplement ten zazwyczaj stosowany jest w okresach przed oraz po treningowych. Zalecana dawka przyjmowania powyższego suplementu opiewa na 5-10g, zależnie od naszej masy ciała.

Nie należy zapominać, że BCAA może być stosowane przez sportowców różnych dyscyplin. Aminokwasy sprawdzą się zarówno w przypadku osób trenujących siłowo, jak i osób przeprowadzających w dużej mierze treningi tlenowe, np. biegaczy wyczynowych.

Jak widać na przykładzie BCAA, można stwierdzić, iż jest to jeden z bardziej „uniwersalnych” suplementów, znajdujący zastosowanie w różnych dyscyplinach sportu, gdzie ważnym aspektem jest regeneracja.