Regularne uprawianie aktywności fizycznej, niesie za sobą szereg korzyści. Wiele osób doskonale zdaje sobie z tego sprawę, usilnie próbując rozpoczęcie jakiejkolwiek przygody ze sportem. W tym momencie pojawia się problem, bowiem ów początek bardzo często nie jest w żadnym stopniu przemyślany oraz zaplanowany, co sprowadza się do jednego… totalnej klapy oraz niepowodzenia. Jeśli od czasów szkoły podstawowej nie uprawiałeś żadnej aktywności, a jedynym ruchem jaki wykonujesz jest przyniesienie siatek z zakupami do domu, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Czas to zmienić.

Aktywność fizyczna = zdrowa dieta

Na samym początku chciałbym Was uświadomić, że jakakolwiek aktywność fizyczna powinna współgrać ze sposobem odżywiania. W praktyce oznacza to tyle, co zmiana nawyków żywieniowych wraz z rozpoczęciem „kariery sportowca”. Na samym początku powinno się to odbywać na zasadzie odrzucenia błędnych nawyków żywieniowych, do których możemy zaliczyć m.in.:

  • podjadanie słodkich przekąsek,
  • jedzenie „fast-foodów”,
  • zbyt obfite posiłki,
  • brak warzyw i owoców w diecie,
  • nieodpowiednie spożycie płynów.

Waga podstawowym kryterium?

Wyżej wymienione to jedne z częstszych błędów żywieniowych. Jeśli już poznamy słabe strony naszego odżywiania, należy zabrać się za określenie docelowej aktywności. Na samym początku należy przeprowadzić swoisty wywiad dotyczący tego, w jakim stanie jest nasza kondycja. Należy sobie odpowiedzieć na kluczowe pytanie – jaka jest aktualna waga? Jeśli cierpimy na nadwagę lub co gorsza otyłość, będzie miało to kluczowy wpływ na wybór dalszej aktywności. W tym przypadku, z uwagi na ogromne przeciążenia aparatu ruchu, zalecam aktywności, które ów aparat odciążają. Doskonale sprawdzi się zatem pływanie czy jazda na rowerze. W przypadku osób otyłych zdecydowanie odradzam bieganie – oczywiście mowa tu o samym początku sportowej ścieżki.

Inne kryteria doboru aktywności fizycznej

Sport łączy ludzi, dlatego warto skupić się, aby docelowa aktywność umożliwiała kontakt z innymi osobami. Jest to bardzo ważne z psychologicznego punktu widzenia, bowiem pozostałe osoby mogą działać na nas motywująco, co uniemożliwi rezygnację z aktywności oraz całkowite porzucenie jej. Doskonałymi aktywnościami do rozpoczęcia swej sportowej przygody może być nordic-walking czy squash. Jeśli uda nam się w sobie zaszczepić „sportowego bakcyla”, możemy spróbować bardziej indywidualnych dyscyplin. Ważne jest również, aby dana aktywność sprawiała nam przyjemność.

Jak widać na podstawie tego artykułu, wybór aktywności fizycznej nie zależy tylko i wyłącznie od naszych upodobań, ale i również aktualnej kondycji. Należy się wystrzegać ewentualnych kontuzji, dlatego w przypadku osób z nadwagą oraz otyłością, pozbywamy się zbędnego balastu przy pomocy diety oraz dyscyplin, które odciążają nasz aparat ruchu.