Jej początki sięgają do czasów archaicznych przed naszą erą, gdzie przez naukowców zostały odkryte najstarsze ślady, które utożsamiane są z Jogą. Z wiekami jej techniki zaczęły być stosowane m.in. przez takie religie jak buddyzm, czy dżinizm. Niezwykle popularna również w Polsce, pytanie – czy mamy do niej właściwe podejście? Zanim odpowiecie sobie na to pytanie, warto wiedzieć, czym tak naprawdę jest Joga.

Joga jest jednym z systemów filozofii indyjskiej zajmującej się związkiem pomiędzy ciałem, a duchem. Ćwiczenia ciała, oraz medytacja mają celu przede wszystkim uzyskanie odpowiedniej równowagi pomiędzy fizycznością, a umysłem człowieka. W tamtejszym ujęciu religijnym ma prowadzić do przezwyciężenia prawa karmana i wyzwolenia kręgu wcieleń.

Najważniejsze zalety Jogi

Przede wszystkim te związane ze stresem. Joga łagodzi bowiem stres, a co za tym idzie reguluje pracę naszego serca i zmniejsza ciśnienie krwi. Może pełnić zatem role treningu relaksacyjnego. Efekty te uzyskuje się głownie poprzez medytacje. Wspomniana medytacja poprawia również krążenie, oraz wzmacnia odporność naszego organizmu. Sama joga prócz ćwiczeń fizycznych skupia się przede wszystkim na spokojnym i regularnym oddechu.

Joga współcześnie

Aktualnie joga praktykowana jest na całym świecie przez wyznawców różnych religii, także przez Chrześcijan. Od kilku lat popularna także w naszym kraju – pytanie dlaczego? Wiele osób skupia się przede wszystkim na jej ćwiczeniach fizycznych, które traktowane są jako treningi fitness. Zatem chcąc zgubić zbędne kilogramy, czy po prostu wzmocnić kondycje fizyczną, stosujemy ćwiczenia związane z Jogą.

Rób to dobrze, lub pod okiem fachowca

Ćwiczenia jogi są niezwykle wyczerpujące i trudne dla naszych mięśni. Dlatego najlepiej jeśli zapiszemy się na konkretne treningi pod okiem profesjonalistów. Powszechnie jednak wiadomo, że treningi Jogi są dość drogie, dlatego wielu z nas decyduje się wykonywać ćwiczenia w domu. Z jogą należy jednak uważać. Z racji skomplikowanych figur, źle wykonane elementy mogą skończyć się dla nas tragicznie. Podobnie jeśli decydujesz się zapisać na treningi sprawdź, czy jego instruktorzy są odpowiednio wykwalifikowani.

A jeśli już zdecyduje się ćwiczyć w domu

Pamiętaj, że Joga ma sprawiać przyjemność. Zatem treningi rozplanuj sobie tak, by były dla Ciebie źródłem relaksu. Szczególnie powinny uważaj osoby początkujące – pierwsze ćwiczenia nie powinny trwać dłużej, niż 15 minut, następnie co parę dni czas powinno się stopniowo wydłużać. Pamiętaj, by nie przeciążać organizmu i regulować treningi do własnych potrzeb.

Joga, a religia

Niebezpieczeństwo fizyczne, to jedna z kontrowersji jaka kręci się wokół Jogi. Drugą sprawą jest religia. Wielu zapomina bowiem, że ćwiczenia Jogi silnie związane są ze sferą duchową, która przekonuje, że mistrzowie Jogi są uosobieniem bóstw, co kłóci się chociażby z religią Chrześcijańską.

Ponadto przeciwwskazaniem do uprawiania tych ćwiczeń są przebyte różne choroby, między innymi depresja.