Czasem można zadać pytanie czy dieta wegańska i sport wzajemnie się wykluczają? Okazuje się, że nie, albowiem dobrze zbilansowana dieta oparta jedynie na produktach roślinnych dostarcza do naszego organizmu wystarczającej ilości witamin oraz minerałów, aby mieć siłę do aktywności fizycznej a tym samym, aby zadbać o swój organizm i swoje zdrowie. Co więc powinni jeść weganie, aby uprawiać sport, a tym samym zadbać o swoją sylwetkę i kondycję?

Niezbędne składniki w wegańskiej diecie

Weganie, którzy pragną cieszyć się aktywnością fizyczną powinni sięgnąć po bardziej kaloryczną dietę, zawierającą większe ilości białka a także węglowodanów. Dodatkowo zadbać musimy o zwiększenie niektórych dawek witamin i minerałów, a dzięki temu nasz trening może być naprawdę bardzo intensywny.

Naturalnie doskonale wiemy, że dieta wegańska wyklucza spożycie produktów zwierzęcych oraz ich przetworów np. jaj, mleka, czy miodu. Tym samym opiera się jedynie na produktach roślinnych. Można, więc śmiało sięgnąć po warzywa i owoce, a także orzechy, nasiona czy produkty stworzone z pełnego ziarna.

Osoby aktywne, których dieta ma charakter wegański zadbać muszą o dostarczenie do organizmu białek, dlatego powinni sięgnąć głownie po zboża oraz rośliny strączkowe. Warto również zaopatrzyć organizm w wapń, żelazo, oraz witaminy E i C.

Ile białek nam wystarczy?

Doskonale wiemy, że osoby przebywające na diecie wegańskiej muszą zapotrzebowanie organizmu na białko, pokryć mając do dyspozycji produkty roślinne. U osób aktywnych ilość białka musi sięgać około 1,4 g na kg masy ciała w ciągu doby. Białko jest istotne, aby mogła być aktywna odbudowa tkanek, które to zostały uszkodzone po wysiłku fizycznym. Dodatkowo białko dodaje nam siły i energii, dzięki czemu możemy być przez dłuższy czas bardziej aktywni.

Najlepsze źródła białka w diecie wegan to:

  • Ryż brązowy
  • Kasza jęczmienna
  • Chleb pełnoziarnisty
  • Ciecierzyca
  • Soczewica
  • Mleko sojowe
  • Szpinak,
  • Brokuły
  • Banany
  • Tofu

Weganie, którzy pragną być aktywni powinni jeść trzy razy w ciągu dnia posiłki białkowe. W ten sposób mogą zaspokoić potrzeby organizmu na białko na dobę.