Oddychanie – czyli tlen, który wdychamy i dwutlenek węgla, który wydychamy. To oczywiście krótkie przypomnienie z lekcji biologii. Na co dzień jednak nie doceniamy tego jak ważne może być prawidłowe oddychanie, i w ilu dziedzinach życia możemy sobie dzięki niemu pomóc. Zanim przejdziemy jednak do szczegółowego opisu pracy nad oddechem, zastanówmy się – w czym może pomóc nam dobre oddychanie?

Przede wszystkim redukuje stres

A to czynnik tak ważny w dzisiejszych czasach. W ciągłym biegu, każdego dnia nie brakuje nam sytuacji, które kosztują nas sporo nerwów. Umiejętność dobrego oddychania, nie tylko redukuje poziom stresu w organizmie, ale i zmniejsza ciśnienie krwi i reguluje pracę serca i układu krążenia. Spokojne oddychanie relaksuje nasze ciało i usprawnia pracę naszych mięśni. Przywraca też spokój, oraz pozytywny nastrój. Ten aspekt może być szczególnie ważny w przypadku osób, którzy często mierzą się z występami publicznymi. Drżący głos, spocone ręce, przyspieszone bicie serca i suchość w ustach. Kilku minutowe prawidłowe oddychanie przed wystąpieniem może naprawdę zdziałać cuda!

Poród – kluczem jest dobre oddychanie

Właśnie dlatego każda szkoła rodzenia uczy przede wszystkim tego jak oddychać, w tym najważniejszym momencie życia każdej kobiety. Umiejętne oddychanie nie tylko ułatwiają bóle związane z porodem, ale i zapewnia bezpieczeństwo i dostarcza odpowiednią porcje tlenu dla noworodka.

Wokaliści – bez oddechu nie ma głosu

W tym przypadku największą role odgrywa przepona, która jest kluczowa w przypadku wszystkich wokalistów. Jej odpowiednie wyćwiczenie nie tylko ma wpływ na ciągnięcie długich fraz dźwięków, ale i samą barwę głosu – ta staje się przez to mocniejsza i silniejsza, gdyż jest odpowiednio podparta.

Podobnie mają dziennikarze

I inni, dla których praca polega na nieustannym mówieniu i pracy swoim głosem. Zatem dziennikarze, nauczyciele, wykładowcy – ćwiczcie swój oddech jak najczęściej. Nie bez powodu zresztą na kierunkach dziennikarskich jednym z podstawowych przedmiotów jest emisja głosu.

Przeponę możemy ćwiczyć sami

Przepona – choć powietrze przez nas wdychane w każdym przypadku wpada do płuc, to właśnie przepona jest narządem, który sprawia, że możemy efektywniej ,,zarządzać” swoim oddechem, dzięki czemu odpoczywają też struny głosowe. Przeponę należy jednak ćwiczyć. A jak to robić. Sposobów jest kilka. Możesz na przykład usiąść na brzegu krzesła i trzymając dłonie na kolanach wciągnij powietrze nosem napinając brzuch (jeśli ćwiczenie wykonujesz prawidłowo, brzuch powinien rosnąć jak ,,balonik”), i powoli wypuść powietrze ustami. Jeżeli masz możliwość i chcesz lepiej widzieć pracę swojej przepony, możesz położyć na swoim brzuchu książkę, przy wdechu, wówczas będziesz widzieć jak książka swobodnie unosi się i opada. Takie ćwiczenia wystarczy robić codziennie nie dłużej jak pół godziny. Regularnie wykonywane dają niesamowite efekty.

Kilka mitów dotyczących oddychania

Wielu z nas twierdzi, że oddychamy wyłącznie nosem. Owszem, jednak, tylko wtedy, gdy nie mówimy. Kiedy zaczynamy rozmawiać główną rolę w oddychaniu odgrywają nasze usta, a nos pełni jedynie role pomocniczą. Pojawiły się też głosy, że kobiety oddychają inaczej, niż mężczyźni. To również mylna teza – każdy z nas oddycha tak samo.