,,W zdrowym ciele zdrowy duch” – to znane polskie powiedzenie może być ilustracją znaczenia aktywności fizycznej dla funkcjonowania człowieka. Regularne ćwiczenia fizyczne to jeden z najważniejszych czynników profilaktyki przeciwko wielu chorobom. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza? I czy zawsze spot to zdrowie?

Rodzaje aktywności fizycznej i jej skutki

Najważniejsze w wyborze aktywności fizycznej jest jej dostosowanie do warunków konkretnego człowieka – inaczej będzie ćwiczył dwudziestolatek, a inaczej pięćdziesięciolatek. Wpływ na jakość efektów uzyskanych za pomocą ćwiczeń ma stopień ich intensywności, zbyt mała może nie dać żadnych pozytywnych skutków, zbyt duża może prowadzić do kontuzji lub przeciążenia (1).

Wybierając trening należy wziąć pod uwagę: stan zdrowia, kondycję, wiek, a także rodzaj treningu. Zawsze należy pamiętać, aby poprzedzić znaczny wysiłek rozgrzewką mięśni, czyli ćwiczeniami rozciągającymi i aerobowymi o małej intensywności i niewielkim obciążeniu  (1,2).

Zalecane są ćwiczenia angażujące wiele partii mięśni, trwające kilka lub kilkanaście minut tzw. ćwiczenia wytrzymałościowe. Optymalny czas treningu to według badanych około 30 minut (zalecany wysiłek od 20 do 60 minut). Najbardziej popularne ćwiczenia aerobowe to: marsze (spacery), marszobiegi, biegi, jazda na rowerze, pływanie, narciarstwo czy wioślarstwo (1). Do treningów, aby jak najbardziej sprzyjały pozytywnym efektom zdrowotnym warto włączyć – ćwiczenia kształtujące gibkość oraz ćwiczenia oporowe (1). Czy jakiekolwiek ćwiczenia mogą być niekorzystne dla organizmu człowieka?

Jak sport wpływa na człowieka?

Zbyt duża intensywność ćwiczeń lub nieodpowiednia aktywność fizyczna do stanu zdrowia może prowadzić do urazów i kontuzji. Najlepszy jest wysiłek umiarkowany (1), jeśli mamy wątpliwości na jakie ćwiczenia się zdecydować lub obawiamy się, że jakiś sport mogłyby być nieodpowiedni – warto skonsultować się z lekarzem.

Czy sport to zdrowie? Wydaje się, że jak najbardziej, ponieważ pozytywnie wpływa na układ kostny, mięśniowy, oddechowy, trawienny, a także nerwowy. Stymuluje cały organizm. W przypadku układu kostno-stawowego wysiłek fizyczny przyśpiesza zmianę tkanki chrzęstnej w kostną, co stymuluje proces wzrostu. Pomaga korygować wady postawy i wspomaga mineralizację kości. Pozwala stawom na większą ruchomość, co szczególnie w starszym wieku jest niezwykle potrzebne. Wzrasta również elastyczność tkanek oraz sprężystość torebek stawowych (2).

Regularna aktywność fizyczna to również ochrona dla tkanki mięśniowej, która jest stymulowana i chroniona przed uszkodzeniami. Wzmożona praca serca wpływa na dotlenienie mięśni szkieletowych i organów wewnętrznych, a także wyrównuje ciśnienie krwi (2).

Sport to zdrowie nie tylko fizyczne, ale również psychiczne, ponieważ umiarkowany wysiłek fizyczny pozytywnie i ochronnie wpływa na centralny układ nerwowy, pobudza procesy m.in. neurogenezy czyli powstawania nowych neuronów, co sprzyja efektywności procesów poznawczych oraz lepszemu samopoczuciu i stabilności emocjonalnej (1).

Podejmowanie aktywności fizycznej, która jest przyjemnością i jednocześnie działaniem profilaktycznym chroni przed różnego rodzaju chorobom i infekcjom oraz wzmacnia cały organizm. Warto sprawdzić, czy sport to zdrowie na własnym ciele.

Więcej na temat zdrowego trybu życia przeczytasz na adamed.expert.

Bibliografia:

1.Siwiński W, Rasińska R. Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowieka. Pielęgniarstwo Polskie, 2015(56)2:181-187

2.Wojtasik W, Szulc A, Kołodziejczyk M et.al. Wybrane zagadnienia dotyczące wpływu wysiłku fizycznego na organizm człowieka. Journal of Education, Health and Sport, 2015;5(10):350-372