Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważnym elementem w życiu jest sen. Tymczasem, każdego dnia żyjemy aktywnie, pracujemy, mamy wiele obowiązków, a także trenujemy. Niekiedy jednak nasz wysiłek fizyczny nie przynosi efektów. Dzieje się tak dlatego, że w naszym życiu brak odpowiedniej ilości snu oraz stosujemy złą dietę. Trening i sen to nierozłączna część, która przyniesie efekty.

Fizjologia snu

Sen to podstawowa potrzeba biologiczna każdego organizmu. Pojawia się pod wpływem różnych czynników cyklicznie i przemija. Nie jest to stan bierny, albowiem, pomimo że zaprzestaniemy aktywności ruchowej i mamy zmniejszoną reakcję na bodźce, aktywność zachowuje nasz układ nerwowy.

Sen przybiera postać dwóch faz:

  • faza NREM – w której nie pojawiają się szybkie ruchy gałek ocznych. Podzielić ją można na sen płytki, średni i głęboki.
  • faza REM – cechująca się szybkimi ruchami gałek ocznych.

Aby wypocząć i zregenerować organizm potrzebujemy 4 – 6 cykli snu.

Jak sen wpływa na organizm?

Sen wpływa zarówno na nasze życie fizyczne, psychiczne i emocjonalne. Osoby żyjące aktywnie, trenujące uważają, że w czasie snu wydziela się duża ilość hormonów wzrostu, zaś ten jest uzdrowieniem dla aktywnych w ciągu dnia mięśni. Zbyt mała ilość snu sprawia, że mamy zaburzenia emocjonalne, łatwiej wpadamy w depresję, borykamy się ze złym samopoczuciem i bólami głowy.

Nieodpowiednia ilość snu sprawia, że trudno utrzymać właściwy poziom kortyzolu w organizmie. Odpowiada on za stres, głód i apetyt. Tym samym śpiąc mało czujemy się rozdrażnieni, a dodatkowo bardziej głodni, co powoduje, że trudniej nam utrzymać właściwą wagę ciała.

W czasie snu organizm wydziela również leptynę. To ona stymuluje nasz apetyt oraz odpowiada za zasoby energetyczne organizmu. Niski poziom leptyny powoduje zanik neuronów i przyczynia się do zmniejszonej aktywności fizycznej. Organizm nie ma więc adekwatnej ilości energii, aby można było aktywnie żyć, trenować i ćwiczyć.

Ile potrzeba nam snu?

Brak adekwatnej ilości snu może mieć negatywny wpływ na organizm, samopoczucie, ale również na efekty ćwiczeń i wyników jakie osiągamy w sporcie. Przeprowadzone badania dowodzą również że niedobór snu zmniejsza wytrzymałość tlenową i samoocenę postrzegania efektów naszego wysiłku. Glukoza, której stan regulowany jest w czasie snu przechowywana jest w mięśniach i wątrobie. Jest to istotne przede wszystkim dla sportowców ćwiczących wytrzymałościowe sporty. Osoby, które nagminnie niedosypiają mają mniejszy poziom kortyzolu w organizmie, co uniemożliwia dłuższą aktywność fizyczną.

Świat sportu śpi

Wiele aspektów wpływa na jakość treningu. Są to:

  • dostarczanie pożywienia,
  • nawadnianie,
  • dodatkowe ćwiczenia i codzienne aktywności,
  • emocje pozytywne i negatywne,
  • odpoczynek,

Zaprzestanie aktywności fizycznej i regenerujący po niej sen ma ważne znaczenie do budowania bazy pod kolejną sesję. Wpływa na tempo budowy mięśni, kondycję, a tym samym utrzymuje na adekwatnym poziomie precyzję, szybkość i wytrzymałość.

Pod uwagę warto wziąć więc parametry snu, które odpowiadają za stopień regeneracji organizmu. Warto wymienić:

  • długość snu – potrzebujemy bowiem około 8 godzin w ciągu doby
  • jakość snu – warto zastosować poduszki ortopedyczne, które sprawiają, że pozwalamy odpoczywać naszym mięśniom, zaś one szybciej się regenerują
  • dobowy czas snu, czyli potrzebne do odpoczynku fazy.