Yoga, to dla wielu ćwiczenia, które odprężają nie tylko ciało, ale umysł. A, że w dzisiejszych czasach powodu do stresów nam nie brakuje, to też chętnych na ćwiczenia jogi jest coraz więcej. Są to jednak treningi, które wymagają wyjątkowej aktywności fizycznej, a przy tym precyzyjnej koordynacji ruchowej. Dla wielu początku trenowania yogi więc są ciężkie i wiążące się z licznymi kontuzjami. Bo to co charakteryzuje tego typu treningi, to odpowiednie podejście do nich w każdym szczególe.

W przypadku treningów yogi ogromną role odgrywa mata do yogi, gdzie jej nieodpowiedni dobór może spowodować, że ćwiczenia staną się niekomfortowe, a co za tym idzie – szybko się do nich zniechęcimy. A zatem co należy wziąć pod uwagę dobierając mate?

Detali jest wiele

Dlatego warto zacząć od podstawowych wartości takich jak długość i szerokość. Jeśli chodzi o to pierwsze, to standardowa długość maty wynosi od 183 do 185 centymetrów. Można jednak nabyć maty nawet do 220 centymetrów. Ich szerokość natomiast wynosi mniej więcej 60 centymetrów. W szczególności na początku treningów mogą przytrafiać się różnego rodzaju upadki i kontuzje. Dlatego w przypadku mat ogromną rolę odgrywa ich antypoślizgowość. Co ciekawe niektóre maty na początku same w sobie są śliskie. Wystarczy je jednak lekko namoczyć (na przykład mokrym ręcznikiem), a już stają się antypoślizgowe.

A co z materiałem? Gładki, czy chropowaty? Tu sytuacja jest dwuznaczna, bo z jednej strony materiał chropowaty charakteryzuje się antypoślizgowością, z drugiej strony jest trudniejszy w utrzymaniu. Dlatego też najlepiej zdecydować się na gładkie wykonane z kauczuku. Ponadto są ekologiczne w przeciwieństwie do materiału PVC, który jednak odporny jest na ścieranie i jest dużo prostszy w utrzymaniu, a w dodatku charakteryzuje się trwałością. Ze względu na odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia cenione są także maty wykonane z gumy, czy lateksu.

Grubość – kolejny, istotny punkt

Bo wśród mat wyróżnia się te grubsze i cieńsze. Te pierwsze polecane są dla osób szczupłych, mających wrażliwe kości. Tego typu maty zapewniają większą amortyzację, oraz izolacje od podłoża. Ponadto są bardzo trwałe. Cieńsze maty z kolei idealnie nadają się do ćwiczeń stojących, gdzie pozwalają na zachowanie stabilności. W przeciwieństwie do mat grubszych te są łatwiejsze do przewozu i przechowania, ale tym samym charakteryzują się zmniejszoną trwałością. Ma także mniejszą amortyzacje i izolację od podłoża