Każdy nasz mięsień zbudowany jest z włókien. To właśnie owe włókna po treningu ulegają katabolizmowi, dlatego najważniejsza jest ich właściwa regeneracja. Brak właściwej diety, suplementacji, treningu ale i odpoczynku sprawi, że niemożliwe stanie się prawidłowe budowanie naszej masy mięśniowej.

Trening na budowanie mięśni?

Niestety nawet jeśli dużo i regularnie trenujemy, sam trening nie pomoże nam zbudować idealnej masy mięśniowej. Sukces budowania masy zależy bowiem zarówno od adekwatnie dobranych ćwiczeń, jak i od właściwej diety. Nasze mięśnie nie urosną bez treningu siłowego, jednakże aby było to możliwe, musimy je również właściwie regenerować. Jeśli nawet ćwiczymy kilka godzin dziennie, ale niewłaściwie się odżywiamy, całe nasze wysiłki pójdą na marne. Regeneracja jest z kolei skuteczna jeśli dieta dostarcza nam odpowiedniej ilości białka, które to wszak buduje wszystkie nasze mięśnie. Białko znajdziemy w pożywieniu, ale również w licznych suplementach dostępnych na rynku.


Jak zbudowane są mięśnie?

Nasze mięśnie zbudowane są z bardzo cienkich włókien, które czasem porównuje się do nici. Mają one zdolność kurczenia się, grupowania w pęczki, a także ściśle przylegają do siebie. Włókna możemy podzielić na wolnokurczliwe i szybkokurczliwe. To właśnie ten podział sprawia, że jedne z nich szybciej a inne wolniej stymulują się do rozrostu. Aby rozwój masy mięśniowej był szybki warto wiec zadbać o oba rodzaje włókien. Włókna o charakterze wolnokurczliwym są odpowiedzialne za wykonywanie ciężkiej fizycznej pracy, dlatego najbardziej pracują w czasie pływania, jazdy na rowerze, czy biegania. Z kolei włókna szybkokurczliwe wykonują pracę dynamiczną i są o wiele mniej odporne na zmęczenie.

Jak zadbać o przyrost mięśni?

Aby nasza masa mięśniowa rozwijała się i stawała coraz piękniejsza potrzebujemy trzech elementów.
Jest to odpowiednia dieta, a także trening, od którego w dużym stopniu zależy tempo przyrostu masy mięśniowej. Niestety w czasie ćwiczeń nasze mięśnie także ulegają uszkodzeniu, dlatego warto je regenerować aby nie dopuścić do procesu katabolizowana się mięśni.